Dobra dieta na jesień

Warzywa na talerzu

Jesień to czas próby dla naszego układu odpornościowego. Już w momencie, gdy czujemy, że temperatura spada, a słońce ustępuje miejsca deszczowi, powinniśmy zastosować odpowiednią dietę, która wzmocni nasz organizm i pomoże przejść przez jesienny okres bez uciążliwego kataru czy kaszlu. Z jakich produktów powinna składać się dobra jesienna dieta zapobiegająca wirusom?

Jesień, czyli bogactwo warzyw sezonowych

Degustacja posiłkówPunktem wyjścia jest to, by jeść sezonowo, a więc kupować te produkty, które aktualnie się pojawiają. Dzięki temu wspieramy lokalną rodzimą gospodarkę, dbamy o ekologię poprzez ograniczanie importu towarów z innych części świata oraz oszczędzamy. Owoce i warzywa są poza sezonem droższe ze względu na koszt ich dostawy do kraju. Ponadto dojrzewające w naturalnych warunkach o konkretnej porze roku i w tym samym czasie kupowane są wolne od chemicznych wspomagaczy przyspieszających ich wzrost i dojrzewanie. Mamy gwarancję, że produkty sezonowe są zawsze świeże i naturalnie hodowane. Sezonowość to podstawa, jeśli zależy nam zdrowej diecie, nieważne, o jakiej porze roku mówimy. Warto przejrzeć fachowo prowadzone blogi lub kanały YouTube prowadzone przez specjalistów. W sieci znajdziemy mnóstwo odpowiedzi, których udzieli nam niejeden dobry dietetyk Kraków, Wrocław, Warszawa czy Poznań to kilka z największych polskich miast, więc warto szukać w tych rejonach. Jeśli chodzi o produkty dojrzewające na jesień, przede wszystkim warto wybierać takie, z których da się przygotować ciepły posiłek, a to oczywiście ze względu na niższe temperatury.

Warzywa na talerzuGorące dania wzbogacone zdrowymi sezonowymi warzywami to porządny ładunek witamin oraz ochrona przed spadkiem odporności. W sezonie jesiennym dostaniemy w Polsce między innymi buraki, brukselki, kapustę, ziemniaki, cebulę oraz por. Te powszechne warzywa wykorzystamy do zup, dań głównych oraz surówek. W ich przypadku nie musimy trzymać się żadnej określonej granicy dziennego spożycia. Warto dodawać ich jak najwięcej, czasem nawet kosztem mięsa, jeśli zależy nam na redukcji tłuszczu. Spośród owoców, jesienią dojrzewają u nas śliwki, jabłka, gruszki oraz żurawina. Lista nie jest imponująca, dlatego warto sięgać również po produkty suszone oraz mrożone, które urozmaicą nasz owocowy jadłospis. Z produktów zbożowych postawmy jesienią na płatki owsiane, chleb żytni lub orkiszowy, makaron zbożowy, kaszę gryczaną, jęczmienną lub jaglaną oraz mąkę pełnoziarnistą z pszenicy lub orkiszu.

Wymienione produkty wywodzą się ze zbóż uprawianych w Polsce. Dania przygotowywane ze wszystkich wspomnianych składników będą idealne na jesienno-zimowy czas, wzmocnią nasz organizm i pozwolą zaoszczędzić.